Przejdź do głównej zawartości
Zdjęcie z 5 bohaterami kampanii. Aleksandra z pochodnią, Sebstian w fioletowej kurtce z laską dla niewidomych, Alan na wózku w kapeluszu i futrze, Filip z trąbką, Ania w lektyce trzymanej przez dwóch mężczyzn w okularach.
Czas czytania: 3 min

Są miliony powodów, by otworzyć oczy! Dziś startuje najnowsza, ogólnopolska kampania społeczna Fundacji Avalon „Teraz mnie widzisz?”

Fundacja Avalon pragnie świata bez barier, w którym osoby z niepełnosprawnościami są aktywne w każdej sferze życia i mają szansę na realizację swoich planów oraz ambicji. Dlatego, już po raz szósty, w ogólnopolskiej kampanii społecznej głośno przemówią osoby z niepełnosprawnościami i pokażą, że niepełnosprawność to nie wszystko. Bohaterowie reprezentujący ponad 5 milionów OzN żyjących w Polsce, mówią wprost, że „często czują się niewidoczni i muszą bardzo mocno, wyraźnie i głośno akcentować swoją osobowość, by zostać zauważonymi.” Nowa kampania Fundacji Avalon przekornie pyta odbiorcę czy „Teraz mnie widzisz?” i odpowiada na najważniejsze pytania dotyczące niewidoczności osób z niepełnosprawnościami w Polsce. Kampania dofinansowana jest ze środków PFRON.

Kampania daje możliwość mówienia we własnym imieniu, samorzecznictwa w sprawie swoich potrzeb i uczuć. 

Często większym problemem osób z niepełnosprawnościami nie jest ich niepełnosprawność, a ich niewidzialność! Zależy nam na zmianie postrzegania niepełnosprawności przez społeczeństwo, ale także przez same osoby z niepełnosprawnościami. Ten manifest kierujemy do całego społeczeństwa, dlatego, że chcemy świata bez barier!”.

Sebastian Luty, Prezes Fundacji Avalon

Pomysł na kampanię wyrósł z doświadczeń samych osób z niepełnosprawnościami. Ich doświadczenia są bardzo różne, choć mają kilka wspólnych mianowników, między innymi to, że ludzie w pierwszej kolejności, zazwyczaj, skupiają się na ich niepełnosprawności, zaś człowiek jej doświadczający, usuwa się w cień, stając się niewidzialnym.

„Stworzyliśmy tę kampanię, bo mamy ponad 5 milionów powodów, by dać głos tym, którzy czują się niewidzialni.Dlatego nasza nowa kampania zaskakuje przede wszystkim formą, ale dzięki niej również przekazem. Pokazuje niepełnosprawność inaczej niż zwykle, niż widzimy jej przez okulary stereotypów. Wysmakowane kadry i nietypowe kreacje odwracają uwagę, od niepełnosprawności. Pokazują, jak wiele nasi bohaterowie muszą zrobić, by być zauważonym nie poprzez wózek, niskorosłość, protezę ręki, czy białą laskę, a swoją osobowość, umiejętności, podmiotowość. Do kampanii zaprosiliśmy też osoby w spektrum autyzmu by opowiedzieć o tym, czego z kolei nie widać, od razu oraz osobę Głuchą, która w braku słuchu nie postrzega jako niepełnosprawności. NIepełnosprawność to złożony temat, nieoczywisty. Mamy jednak tendencję to zamykania go w streotypach. W takim wydaniu bohaterowie kampanii zadziornie zwracają uwagę widza mówiąc „Teraz mnie widzisz?”.”

Helena Szczuka, Kierowniczka Działu Komunikacji i Promocji Fundacji Avalon

Kampania promuje ideę inkluzywnego, swobodnego społeczeństwa, w którym zauważony powinien być każdy i gdzie każdy może realizować swoje ambicje i plany na równych zasadach – w przestrzeni publicznej, zawodowej i społecznej.

Bohaterowie – samorzecznicy kampanii

Fundacja zaprosiła do projektu 14 osób w różnym wieku, z różnymi rodzajami niepełnosprawności by ukazać jak najszersze spektrum tematu: pięć do kolorowego i szalonego spotu głównego oraz dziewięć kolejnych, które w prostym przekazie filmowym dzielą się własną refleksją na temat niepełnosprawności i niezauważalności. Publikowane w ramach kampanii nagrania uświadamiają skalę problemu konfrontując odbiorcę z nieuświadomionymi barierami, które jako społeczeństwo budujemy.

W kampanii zgodzili się wziąć udział:

Alan Surajewski

Aleksandra Szkólska

Anna Dzieduszycka

Barbara Frączak

Bartosz Matusiewicz

Filip Gałązka

Jan Makowski

Julia Kleczyńska

Mariusz Kędzierski

Marta Rogala

Piotr Lewandowski

Sebastian Grzywacz

Viki Gałecka

O kampanii

„Teraz mnie widzisz?” to już szósta z kolei ogólnopolska kampania społeczna Fundacji Avalon. Projekt jest współfinansowany przez Państwowy Fundusz Osób Niepełnosprawnych – PFRON.
Kampania trwa od 21 grudnia 2023 r. do końca lutego 2024 r. i obejmuje:

  • reklamę w telewizji,
  • reklamę w radio,
  • reklamę na nośnikach zewnętrznych w ośmiu największych miastach Polski,
  • działania PRowe,
  • kampanię w mediach społecznościowych,
  • inluencer marketing.

Więcej informacji o kampanii oraz jej bohaterach znajduje się na stronie https://www.fundacjaavalon.pl/teraz-mnie-widzisz/
Zachęcamy także do śledzenia profili Fundacji Avalon w mediach społecznościowych.

Facebook

Instagram

YouTube

LinkedIn

X

Tik Tok

Projekt jest współfinansowany przez Państwowy Fundusz Osób Niepełnosprawnych – PFRON.