![Trzy zdjęcia osób z niepełnosprawnościami: młodego chłopaka z zespołem Downa, niskorosłej kobiety i mężczyzny na wózku.](https://www.fundacjaavalon.pl/wp-content/uploads/2024/05/badania-aktualnosci-www-1456x840-1.png)
Raport z badań na temat wizerunku osób z niepełnosprawnościami w mediach
Obrazy, z jakimi spotykamy się w przekazach medialnych, wpływają na naszą świadomość i postawy wobec innych. Osoby z niepełnosprawnościami wielokrotnie spotykają się z krzywdzącymi i dyskryminującymi zachowaniami, co potwierdzają badania przeprowadzone przez Fundację Avalon w ubiegłym roku. Postawy te wynikają w dużej mierze z braku wiedzy na temat niepełnosprawności i opieraniu się na stereotypach. Dla wielu jedynym źródłem wiedzy o życiu osób z niepełnosprawnościami pozostają przekazy medialne.
Dlatego też Fundacja Avalon z okazji drugiej edycji Miesiąca Walki z Dyskryminacją OzN postanowiła zbadać, czy wizerunek ten jest zauważany oraz jak jest odbierany. Zachęcamy do zapoznania się z raportem z badania. Najważniejsze dane zebraliśmy na infografikach:
![Infografika z danymi: 74% badanych osób nie wie, co to jest ableizm, 55% wprost mówi, że nie wie, czym jest inkluzywność.](https://www.fundacjaavalon.pl/wp-content/uploads/2024/05/badania-majowe-7-1080x0180-1-1024x1024.png)
![Infografika z danymi nt. emocji wobec osób z niepełnosprawnościami:40% empatia, 39% szacunek, 39% podziw, 39% uznanie, 44% współczucie, 1% niechęć, 2% wrogość.](https://www.fundacjaavalon.pl/wp-content/uploads/2024/05/badania-majowe-6-1080x0180-1-1024x1024.png)
![Infografika z danymi z raportu:30% badanych uważa, że OzN nie są pokazywane w mediach wystarczająco często, 29% respondentów nie kojarzy reklamy z OzN, ale dla 36% spośród nich firmy, które pokazują OzN w swoich reklamach są dla nich bardziej zachęcające, 24% respondentów uważa, że powinno się wprowadzać wręcz radykalne środki, takie jak ustawowy obowiązek pokazywania OzN w mediach.](https://www.fundacjaavalon.pl/wp-content/uploads/2024/05/badania-majowe-1-1080x0180-1-1024x1024.png)
Od lat prowadzimy kampanie społeczne i wiemy, jak ważne jest podmiotowe i naturalne postrzeganie osób z niepełnosprawnościami! Wyniki naszych badań potwierdzają, że w naszym społeczeństwie konieczne są działania na rzecz dla budowania neutralnego wizerunku i zwiększenia naturalnej reprezentacji osób z niepełnosprawnościami w mediach.
Chcesz wyrazić wsparcie w tej sprawie?