Wsparcie powodzian z niepełnosprawnościami
Jesteś osobą z niepełnosprawnością z terenów zagrożonych powodzią lub jej skutkami? Sprawdź, jak wezwać pomóc, gdzie zgłosić swoje potrzeby oraz co przygotować na wypadek konieczności opuszczenia miejsca zamieszkania.
Aby pozostać bezpiecznym:
- sprawdzaj raporty dobowe o sytuacji meteorologicznej i hydrologicznej,
- dowiedz się, jak przygotować się na ewakuację,
- zobacz, w jaki sposób szukać pomocy,
- wypełnij formularz, w którym zgłosisz swoje zapotrzebowanie, jeśli skutki powodzi już Cię dotknęły.
Więcej informacji o wsparciu i zgłaszaniu potrzeb poniżej!
Nie wiesz, co robić? Zadzwoń na Pomarańczowy Telefon Wsparcia Fundacji Avalon!
Darmowych porad informacyjnych udzielamy:
- poniedziałek, środa, czwartek, piątek: 8:00-15:00,
- wtorek: 7:00-13:00 (kontakt tylko mailowy) i 13:00-20:00.
- Napisz: [email protected]
Uwaga! W dniach 26-27.09 kontakt będzie możliwy tylko mailowo.
Numery alarmowe:
- 112 - numer alarmowy
- 999 - pogotowie ratunkowe
- 998 – straż pożarna
- 997 – policja
- 994 - pogotowie wodociągowe
- 993 - pogotowie cieplne
- 992 – pogotowie gazowe
- 991 - pogotowie energetyczne
Sygnalizowanie potrzeb
Jeżeli nie możesz wydostać się z domu albo swobodnie poruszać, poinformuj o swoich potrzebach za pomocą wywieszenia flagi czy materiału w oknie lub na balkonie. W zależności od tego, co chcesz zakomunikować użyj materiału w jednym z poniższych kolorów:
- biały: potrzeba ewakuacji,
- niebieski: potrzeba żywności i wody,
- czerwony: potrzeba pomocy medycznej
Jeżeli nad Twoim domem pojawi się śmigłowiec, ułóż odpowiednio ręce:
- obie ręce wzniesione do góry w kształt litery Y – potrzeba pomocy
- ręce ułożone skosem jedna do góry, druga do dołu – brak potrzeby pomocy.
Nie machaj do śmigłowca ani innych służb, jeżeli nie potrzebujesz pomocy.
Jak zgłaszać potrzeby?
Aby zgłosić swoje konkretne potrzeby, skontaktuj się z Centrum Zarządzania Kryzysowego w swoim powiecie. Wejdź na stronę Rządowego Centrum Bezpieczeństwa, a następnie wybierz województwo, w którym mieszkasz – wtedy rozwinie się pełna lista kontaktowa.
Możesz też wypełnić formularz Fundacji Avalon, która zbiera informacje o zapotrzebowaniu osób z niepełnosprawnościami z terenów objętych klęską żywiołową, by móc skutecznie wspierać OzN w usuwaniu skutków powodzi.
Ważne linki:
- Aktualne informacje o pomocy dla powodzian znajdziesz na rządowej stronie z informacjami o pomocy dla powodzian.
- Aby być jak najlepiej poinformowanym, sprawdzaj też raporty dobowe o sytuacji meteorologicznej i hydrologicznej.
- Konkretny rodzaj pomocy (pomoc rzeczowa, wsparcie psychologiczne, informacja, transport, wolontariusze itp) w prosty sposób znajdziesz znajdziesz na Mapuj Pomoc.
- Na bieżąco aktualizowany informator o różnych formach wsparcia dla powodzian z niepełnosprawnościami ze strony różnych organizacji pomocowych z całego kraju znajdziesz w arkuszu Google.
Słowniczek PJM dla powodzian i służb
W sytuacjach kryzysowych, takich jak powódź, komunikacja jest kluczowa. Towarzystwo GEST przygotowało krótki słowniczek ważnych pojęć dla powodzian i służb. Znaki takie jak POMOC, LEKI, NIEBEZPIECZEŃSTWO oraz inne ułatwią porozumienie w trakcie akcji ratunkowych i wsparcia Głuchych.
Pomoc psychologiczna w Fundacji Avalon
Jeśli w obecnej sytuacji potrzebujesz rozmowy z psychologiem, skorzystaj z bezpłatnych porad w Fundacji Avalon telefonicznie lub mailowo. Psycholog oraz psychoterapeuta poznawczo-behawioralny Jakub Rafalski jest dostępny we wtorki i czwartki w godzinach 9:00-15:00.
Napisz: psycholog@fundacjaavalon.pl
Zadzwoń: 531 095 545
Wsparcie finansowe PFRON
PFRON uruchomił pomoc finansową dla poszkodowanych przez powódź. Udzielana jest ona w formie jednorazowego świadczenia do 2 000 złotych na rehabilitację społeczną i/lub jednorazowego świadczenia stanowiącego rekompensatę poniesionych strat i/lub pokrycie kosztów przeprowadzenia naprawy sprzętu lub urządzenia. Wnioski składa się w Powiatowych Centrach Pomocy Rodzinie według miejsca zamieszkania.
Jak przygotować się do ewakuacji?
Istnieje ryzyko, że będziesz musiał czy musiała opuścić swój dom. Spróbuj nie wpadać w panikę. Jeżeli jesteś osobą z niepełnosprawnością bądź opiekunem takiej osoby, pamiętaj przed ewakuacją, aby spakować:
- Dokumenty tożsamości oraz dokumentację medycznej.
- Leki przyjmowane stale i doraźnie (ewakuacja to duży stres, który może prowadzić do wystąpienia różnych dodatkowych objawów) – jeśli masz zapas lekarstw – spakuj zapas na kilka dni. Jeśli nie masz- zgłoś zapotrzebowanie do sztabu kryzysowego.
- Artykuły pierwszej potrzeby sanitarnej: podkłady, pieluchy, cewniki, gaziki, basen lub kaczka oraz wymienniki do urządzeń wspierających funkcjonowanie codzienne.
- Sprzęty wspierające funkcjonowanie (wózki, kule, laski, protezy, aparat słuchowy ect.)
- Jeżeli masz sprzęt niezbędny, którego nie możesz przenieść samodzielnie – koncentratory tlenu, butle – zabezpiecz i oznacz (tak aby w przypadku pojawienia się służb w domu wiedzieli jakie urządzenia muszą być ewakuowane wraz z Tobą.) Jeśli to będzie możliwe służby wesprą przenoszenie sprzętu, jeśli nie będzie musiał pozostać w domu, a w miejscu ewakuacji zorganizowany zostanie sprzęt tym czasowy wg. potrzeb.
- Zabezpiecz – o ile to możliwe – łózka, materace odleżynowe, sprzęty techniczne, które są ważne do funkcjonowania osoby z niepełnosprawnością. Pamiętaj, że jak tylko będziecie mogli wrócić do domu to będzie także potrzebne w pierwszej kolejności tak abyście mogli wrócić wspólnie.
- Ubrania i obuwie dla OzN, bieliznę.
- W przypadku osób z niepełnosprawnością intelektualną czy zaburzeniami psychicznymi, pamiętaj zabrać ważne przedmioty, które służą do uspakajania lub komunikacji (tablety z komunikatorami alternatywnymi, książki -przewodniki, które towarzyszą wam w codziennej komunikacji).
Jeśli nie masz możliwość zabrania wszystkich ww. przedmiotów, zgłoś swoje potrzeby do sztabu kryzysowego precyzyjnie wskazując swoje miejsce – gdzie się ewakuujesz. Podaj ADRES, pod którym będziesz przebywał przez czas ewakuacji.
Ważne! Jeśli jakieś przedmioty, które musisz pozostawić w domu są szczególnie ważne dla osoby z niepełnosprawnością (koc, łóżko, zdjęcia, zabawki) – zabezpiecz je możliwie najlepiej.
Co jeszcze może Ci się przydać?
Rządowe Centrum Bezpieczeństwa informuje, jak przygotować się na sytuacje kryzysowe, np. powódź. RCB radzi, żeby zadbać o wcześniejsze przygotowanie plecaka ewakuacyjnego.
- radio na baterie z bateriami;
- latarka z bateriami;
- najpotrzebniejsze dokumenty;
- zapalniczka lub zapałki;
- maski oddechowe lub ochronne;
- mapa z lokalnymi drogami, kompas, busola, GPS;
- otwieracz do puszek;
- posiłki na 2 dni;
- nóż, ołówek i notes;
- komplet sztućców;
- kurtka przeciwdeszczowa;
- apteczka;
- śpiwór;
- worki na śmieci;
- ubranie na zmianę;
- mydło, żel do dezynfekcji;
- kombinerki, łom, narzędzie wielofunkcyjne;
- gotówkę w niewielkich nominałach;
- butelkę filtrującą z nowym filtrem;
- gumy, sznurki, opaska zaciskowa,
- najważniejsze dokumenty, takie jak: dowód tożsamości, akt własności mieszkania, wypisy księgi wieczystej, podstawowe informacje medyczne, dowód ubezpieczenia, akty urodzenia, ślubu, zgonu, zaświadczenia o rentach, emeryturach i dochodach i pendrive ze skanami dokumentów.
Do plecaka należy też dołączyć kartę z imieniem, nazwiskiem i adresem.
Jeżeli potrzebujesz dowiedzieć się więcej w zakresie przygotowania do ewakuacji, możesz skorzystać z darmowego wsparcia Fundacji Avalon, dzwoniąc na Pomarańczowy Telefon Wsparcia Fundacji Avalon: 530 001130. Możesz też do nas napisać na: [email protected]
Numery koordynatorów lokalnych
Nazwa gminy | Osoba kontaktowa | Numer telefonu |
Głuchołazy | Koordynator Ewa Gajewska | 502 343 827 660 705 479 |
Kłodzko | Magdalena Ptaszyńska | 883 401 120 |
Kłodzko | Wsparcie p. Magdaleny | 504 743 468 |
Kłodzko | Wsparcie p. Magdaleny | 504 743 376 |
Lądek Zdrój | Dominika | 501 358 363 |
Lądek Zdrój | Adam | 668 400 546 |
Stronie Śląskie | Artur | 604 945 202 |
Stronie Śląskie | Szkoła | 691 394 710 |
Radochów | Sołtys Agnieszka Rygielska | 798 985 577 |
Bardo | Jakub Ptasiński | 602 580 568 |
Otmuchów | Artur Banasiak | 606 260 878 |
Nysa | Magdalena Merkel | 695 047 007 |
Korfantów | Ewelina Siwek | 604 409 413 |
Paczków | Andrzej Kłoczko | 667 978 645 |
Łambinowice | Jolanta Mierzyńska | 608 089 991 |
Pakosławice | Joanna Abram | 724 270 100 |
Skoroszyce | Urszula Chudobicz | 600 752 484 |
Kamiennik | Alicja Myśliwiec | 530 233 937 |
Inne przydatne telefony:
- Infolinia NFZ dla powodzian 800 190 590
- Państwowa Inspekcja Pracy: (22) 391 83 70
- Całodobowa Infolinia Powodziowa dla mieszkańców Wrocławia: (71) 777 77 77
- Bezpłatny numer wsparcia psychologicznego Medicover, dedykowany powodzianom: 22 566 22 38