Przejdź do głównej zawartości
rysunek mężczyzny, który przykłada lupę do oka
Czas czytania: 2 min

Okiem Szczepana, odc.12: Kto chce być jak niepełnosprawny celebryta? Ręka do góry!

Szczepan Rybiński

Podopieczny Fundacji Avalon

Ok, to trochę prowokacyjne pytanie, ale jak się nad tym poważniej zastanowić… Widzieliście kiedyś reklamę nowoczesnego samochodu albo drogich perfum z osobą z niepełnosprawnością w roli głównej? No właśnie. Wiecie jak działa reklama: widzicie produkt na ekranie i od razu macie ochotę go zjeść – oczywiście w dużym uproszczeniu. Twórcy reklam tworzą spoty tak, żebym chciał postawić się na miejscu wysportowanego przystojnego faceta, który zaraz po zjedzeniu batonika idzie na imprezę szukać dziewczyny. A co jeśli ten przystojny, wysportowany facet porusza się na wózku?

W reklamie łamanie tabu jest mniej ryzykowne niż łamanie stereotypów. Myślę, że ludzi bardziej zszokowałby widok niepełnosprawnego playboya niż kolejny dwuznaczny post z podtekstami. Mimo tego na razie w telewizji i Internecie nie widać takich treści. Dziwne, nie?

Marketing to teren jeszcze nie zdobyty przez osoby z niepełnosprawnościami. Widać nas w filmach i komiksach. Czasami nawet jako postaci negatywne. Jak dla mnie – to jest ok, bo pokazuje, że artyści nie utożsamiają OzN tylko z „dobrymi” i „miłymi” cechami. Za to specom od marketingu ciągle brak odwagi.

Chociaż z drugiej strony, widać jakieś drobne zmiany na lepsze. Pewnie jadąc przez miasto widzieliście billboard z Moniką Kuszyńską, wokalistką Varius Manx, reklamującą rajstopy.

Coraz głośniej jest w mediach o wyborach Miss Polski na Wózku: profesjonalne sesje, wywiady itp. Swoją drogą to ciekawe, że właśnie kampanie adresowane do kobiet mierzą się ze stereotypami o OzN.

A Aaron Fotheringham, który swoimi trickami na wózku zawstydziłby pewnie nie jednego skateboardera? Albo Ambasadorzy naszego projektu Avalon Extreme? Ja widzę ich w reklamie jakiegoś znanego producenta samochodów. A Wy?

Powiązane artykuły