Przejdź do głównej zawartości
Na grafice logotypy Fundacji avalon oraz Państwowego Funduszy Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
Czas czytania: 4 min

Fundacja Avalon poszukuje agencji do przeprowadzenia badania skuteczności kampanii społecznej

Fundacja Avalon ogłasza nabór ofert na przeprowadzenie badań w ramach kampanii społecznej pod roboczym tytułem Odwrócony świat.

Badanie powinno zostać przeprowadzone w dwóch falach: pierwsza będzie miała na celu zbadanie opinii odbiorców a następnie druga powinna sprawdzić tę samą opinię po emisji kampanii.

Celem badania jest sprawdzenie czy kampania wpłynęła na zmianę postaw społecznych.

I fala badania: XI 2024
II fala badania: I 2025

Założenia i cele kampanii:

Poprzez działania w ramach ogólnopolskiej kampanii społecznej chcemy uwrażliwić społeczeństwo, że kwestie dostępności są niezwykle ważne dla OzN i stanowią często decydującą rolę w budowaniu aktywności OzN. Osoby z niepełnosprawnościami napotykają na swojej drodze bariery, które często są nie do pokonania. Zdarza się, z drugiej strony, że tworzone dla nich rozwiązania postrzegane są przez pełnosprawną część społeczeństwa za niepotrzebne bądź nawet za dowód uprzywilejowania. Brakuje świadomości, że koperty parkingowe, dostosowane toalety, podjazdy nie są odpowiedzią na specjalne potrzeby OzN, ale odpowiedzią na potrzeby, które mamy wszyscy, a stosowane rozwiązania są niezbędne dla ich prawidłowej i równej realizacji. Osoby pełnosprawne często nie zdają sobie sprawy, że przykładowo przypinanie rowerów do barierek na podjazdach, porzucanie hulajnóg na środku chodnika czy przejścia, nieodśnieżone zimą chodniki, schody do toalety, zbyt wąskie drzwi czy brak kontrastu w treściach wizualnych stanowią o być albo nie być w społeczeństwie, uczestnictwu w życiu codziennym, społecznym czy zawodowym. 

Kampania prowadzona będzie w telewizji, radio, w mediach tradycyjnych, cyfrowych, społecznościowych w przestrzeni digitalowej oraz na nośnikach zewnętrznych. Kampania dofinansowana jest ze środków PFRON. 

Grupa docelowa:

Kampania skierowana jest do ogółu społeczeństwa polskiego ze szczególnym naciskiem na trzy poniższe grupy odbiorców:

  • osoby pełnosprawne
  • osoby z niepełnosprawnościami
  • rodziny, opiekunowie i bliscy osób z niepełnosprawnościami

Opis spodziewanego oddziaływania projektu

Celem i hasłem oraz przekazem całej kampanii będzie wzmocnienie pozytywnych postaw wobec osób z niepełnosprawnościami oraz otwarcie na jak największe zrozumienia dla zmian społecznych dążących do włączania OzN do życia społecznego na podobnym jak nie takim samym poziomie.

Dzięki kampanii:

  • Odbiorcy pełnosprawni zobaczą, że osoby z niepełnosprawnościami są integralną i bardzo liczebną częścią społeczeństwa i że mają prawo realizować swoje plany życiowe i potrzeby na równych zasadach. Zrozumieją, że projektowana przez nich przestrzeń publiczna jest niedostępna dla ogromnej grupy OzN, a także będą mieli większą empatię przy jej tworzeniu. Dzięki refleksji nad własnymi postawami zrozumieją, że niepełnosprawność, mimo że silnie wpływa na codzienność osób z niepełnosprawnościami, jest jedną z licznych ich cech, a nie tą prymordialną czy warunkującą relacje społeczne. Zrozumieją, że niezauważalność osób z niepełnosprawnościami nie jest społecznie i etycznie akceptowalna.
  • Rodzice bliscy i rodziny osób z niepełnosprawnościami zmienią swoje postawy wobec swoich dzieci i podopiecznych oraz zaczną dostrzegać w znacznie silniejszym stopniu ogromny potencjał w nich drzemiący. Na podstawie przedstawionych pozytywnych i prawdziwych przykładów osób z niepełnosprawnościami, które realizują się w różnych aspektach życia społecznego i codziennego, będzie łatwiej rodzinom zobaczyć swoje dziecko czy podopiecznego w takiej roli.
  • Odbiorcy z niepełnosprawnościami zostaną wzmocnieni poprzez pokazanie podobnych im osób aktywnych w wielu dziedzinach życia. Zostaną również wzmocnione w nich postawy samorzecznicze oraz przekonanie, że są w stanie wziąć sprawy we własne ręce i samodzielnie, podmiotowo budować swoje życie. Zdobędą przeświadczenie, że warto jest podejmować wysiłek we własnym imieniu dzieląc się własnymi doświadczeniami zarówno z osobami pełnosprawnymi jak i innymi OzN.

Sposób pomiaru wskaźnika rezultatu

Badanie opinii publicznej metodą CAWI – w celu dokładnego zmierzenia efektu kampanii jaką ma być zmiana postaw należy przeprowadzić badanie statystyczne na reprezentatywnej grupie dla odbiorców kampanii. Takie badanie będzie prowadzone w dwóch falach (na początku i na końcu kampanii).

Kwestionariusz do pierwszej fali badania powinien zawierać pytania sprawdzające postawy i emocje w stosunku do osób z niepełnosprawnościami, a także znajomość rozwiązań związanych z dostępnością przestrzeni publicznej dla OzN (np. projektowanie uniwersalne), częstość spotykania się z nimi oraz postawy wobec nich. Kwestionariusz drugiej fali badania powinien dodatkowo zawierać pytania dotyczące znajomości i odbioru kampanii społecznej. W obu falach badania powinny znaleźć się pytania dotyczące znajomości i odbioru marki Fundacji Avalon.

Kwestionariusz powinien spełniać wymagania ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.

Minimalna próba badawcza: 500 (w tym 10% osób z niepełnosprawnościami)

Zakładany czas trwania badania: I fala – 15 min; II fala – 20 min

Po badaniu ma powstać raport w wersji tabelarycznej oraz prezentacji. Raport powinien zawierać porównanie wyników obu fal badania oraz wnioski. Raport powinien być przygotowany w zgodzie ze standardem WCAG 2.1.

Oferty na realizację badań należy przesłać na adres [email protected] do 4 listopada 2024 roku. Wykonawca zostanie wyłoniony do 12 listopada 2024 roku. Fundacja zastrzega sobie prawo do zmiany terminu dokonania wyboru wykonawcy.