Przejdź do głównej zawartości

Wsparcie powodzian z niepełnosprawnościami

Jesteś osobą z niepełnosprawnością z terenów zagrożonych powodzią lub jej skutkami? Sprawdź, jak wezwać pomóc, gdzie zgłosić swoje potrzeby oraz co przygotować na wypadek konieczności opuszczenia miejsca zamieszkania.

Aby pozostać bezpiecznym:

  1. sprawdzaj raporty dobowe o sytuacji meteorologicznej i hydrologicznej,
  2. dowiedz się, jak przygotować się na ewakuację,
  3. zobacz, w jaki sposób szukać pomocy,
  4. wypełnij formularz, w którym zgłosisz swoje zapotrzebowanie, jeśli skutki powodzi już Cię dotknęły.

Więcej informacji o wsparciu i zgłaszaniu potrzeb poniżej!

Nie wiesz, co robić? Zadzwoń na Pomarańczowy Telefon Wsparcia Fundacji Avalon!

Darmowych porad informacyjnych udzielamy:

  • poniedziałek, środa, czwartek, piątek: 8:00-15:00,
  • wtorek: 7:00-13:00 (kontakt tylko mailowy) i 13:00-20:00.
  • Napisz: [email protected]

Uwaga! W dniach 26-27.09 kontakt będzie możliwy tylko mailowo.

Numery alarmowe:

  • 112 - numer alarmowy
  • 999 - pogotowie ratunkowe
  • 998 – straż pożarna
  • 997 – policja
  • 994 - pogotowie wodociągowe
  • 993 - pogotowie cieplne
  • 992 – pogotowie gazowe
  • 991 - pogotowie energetyczne

Sygnalizowanie potrzeb

Jeżeli nie możesz wydostać się z domu albo swobodnie poruszać, poinformuj o swoich potrzebach za pomocą wywieszenia flagi czy materiału w oknie lub na balkonie. W zależności od tego, co chcesz zakomunikować użyj materiału w jednym z poniższych kolorów:

  • biały: potrzeba ewakuacji,
  • niebieski: potrzeba żywności i wody,
  • czerwony: potrzeba pomocy medycznej

Jeżeli nad Twoim domem pojawi się śmigłowiec, ułóż odpowiednio ręce:

  • obie ręce wzniesione do góry w kształt litery Y – potrzeba pomocy
  • ręce ułożone skosem jedna do góry, druga do dołu – brak potrzeby pomocy.

Nie machaj do śmigłowca ani innych służb, jeżeli nie potrzebujesz pomocy.  

Jak zgłaszać potrzeby?

Aby zgłosić swoje konkretne potrzeby, skontaktuj się z Centrum Zarządzania Kryzysowego w swoim powiecie. Wejdź na stronę Rządowego Centrum Bezpieczeństwa, a następnie wybierz województwo, w którym mieszkasz – wtedy rozwinie się pełna lista kontaktowa.

Możesz też wypełnić formularz Fundacji Avalon, która zbiera informacje o zapotrzebowaniu osób z niepełnosprawnościami z terenów objętych klęską żywiołową, by móc skutecznie wspierać OzN w usuwaniu skutków powodzi.

Ważne linki:

Słowniczek PJM dla powodzian i służb

W sytuacjach kryzysowych, takich jak powódź, komunikacja jest kluczowa. Towarzystwo GEST przygotowało krótki słowniczek ważnych pojęć dla powodzian i służb. Znaki takie jak POMOC, LEKI, NIEBEZPIECZEŃSTWO oraz inne ułatwią porozumienie w trakcie akcji ratunkowych i wsparcia Głuchych.

Pomoc psychologiczna w Fundacji Avalon

Jeśli w obecnej sytuacji potrzebujesz rozmowy z psychologiem, skorzystaj z bezpłatnych porad w Fundacji Avalon telefonicznie lub mailowo. Psycholog oraz psychoterapeuta poznawczo-behawioralny Jakub Rafalski jest dostępny we wtorki i czwartki w godzinach 9:00-15:00.

Napisz: psycholog@fundacjaavalon.pl

Zadzwoń: 531 095 545

Wsparcie finansowe PFRON

PFRON uruchomił pomoc finansową dla poszkodowanych przez powódź. Udzielana jest ona w formie jednorazowego świadczenia do 2 000 złotych na rehabilitację społeczną i/lub jednorazowego świadczenia stanowiącego rekompensatę poniesionych strat i/lub pokrycie kosztów przeprowadzenia naprawy sprzętu lub urządzenia. Wnioski składa się w Powiatowych Centrach Pomocy Rodzinie według miejsca zamieszkania.

Jak przygotować się do ewakuacji?

Istnieje ryzyko, że będziesz musiał czy musiała opuścić swój dom. Spróbuj nie wpadać w panikę. Jeżeli jesteś osobą z niepełnosprawnością bądź opiekunem takiej osoby, pamiętaj przed ewakuacją, aby spakować: 

  1. Dokumenty tożsamości oraz dokumentację medycznej.
  2. Leki przyjmowane stale i doraźnie (ewakuacja to duży stres, który może prowadzić do wystąpienia różnych dodatkowych objawów) – jeśli masz zapas lekarstw – spakuj zapas na kilka dni. Jeśli nie masz- zgłoś zapotrzebowanie do sztabu kryzysowego. 
  3. Artykuły pierwszej potrzeby sanitarnej: podkłady, pieluchy, cewniki, gaziki, basen lub kaczka oraz wymienniki do urządzeń wspierających funkcjonowanie codzienne. 
  4. Sprzęty wspierające funkcjonowanie (wózki, kule, laski, protezy, aparat słuchowy ect.) 
  5. Jeżeli masz sprzęt niezbędny, którego nie możesz przenieść samodzielnie – koncentratory tlenu, butle – zabezpiecz i oznacz (tak aby w przypadku pojawienia się służb w domu wiedzieli jakie urządzenia muszą być ewakuowane wraz z Tobą.) Jeśli to będzie możliwe służby wesprą przenoszenie sprzętu, jeśli nie będzie musiał pozostać w domu, a w miejscu ewakuacji zorganizowany zostanie sprzęt tym czasowy wg. potrzeb. 
  6. Zabezpiecz – o ile to możliwe – łózka, materace odleżynowe, sprzęty techniczne, które są ważne do funkcjonowania osoby z niepełnosprawnością. Pamiętaj, że jak tylko będziecie mogli wrócić do domu to będzie także potrzebne w pierwszej kolejności tak abyście mogli wrócić wspólnie. 
  7. Ubrania i obuwie dla OzN, bieliznę. 
  8. W przypadku osób z niepełnosprawnością intelektualną czy zaburzeniami psychicznymi, pamiętaj zabrać ważne przedmioty, które służą do uspakajania lub komunikacji (tablety z komunikatorami alternatywnymi, książki -przewodniki, które towarzyszą wam w codziennej komunikacji). 

Jeśli nie masz możliwość zabrania wszystkich ww. przedmiotów, zgłoś swoje potrzeby do sztabu kryzysowego precyzyjnie wskazując swoje miejsce – gdzie się ewakuujesz. Podaj ADRES, pod którym będziesz przebywał przez czas ewakuacji. 

Ważne! Jeśli jakieś przedmioty, które musisz pozostawić w domu są szczególnie ważne dla osoby z niepełnosprawnością (koc, łóżko, zdjęcia, zabawki) – zabezpiecz je możliwie najlepiej. 

Co jeszcze może Ci się przydać?

Rządowe Centrum Bezpieczeństwa informuje, jak przygotować się na sytuacje kryzysowe, np. powódź. RCB radzi, żeby zadbać o wcześniejsze przygotowanie plecaka ewakuacyjnego. 

  • radio na baterie z bateriami; 
  • latarka z bateriami; 
  • najpotrzebniejsze dokumenty; 
  • zapalniczka lub zapałki; 
  • maski oddechowe lub ochronne; 
  • mapa z lokalnymi drogami, kompas, busola, GPS; 
  • otwieracz do puszek; 
  • posiłki na 2 dni; 
  • nóż, ołówek i notes; 
  • komplet sztućców; 
  • kurtka przeciwdeszczowa; 
  • apteczka; 
  • śpiwór; 
  • worki na śmieci; 
  • ubranie na zmianę; 
  • mydło, żel do dezynfekcji; 
  • kombinerki, łom, narzędzie wielofunkcyjne; 
  • gotówkę w niewielkich nominałach; 
  • butelkę filtrującą z nowym filtrem; 
  • gumy, sznurki, opaska zaciskowa,
  • najważniejsze dokumenty, takie jak: dowód tożsamości, akt własności mieszkania, wypisy księgi wieczystej, podstawowe informacje medyczne, dowód ubezpieczenia, akty urodzenia, ślubu, zgonu, zaświadczenia o rentach, emeryturach i dochodach i pendrive ze skanami dokumentów. 

Do plecaka należy też dołączyć kartę z imieniem, nazwiskiem i adresem. 

Jeżeli potrzebujesz dowiedzieć się więcej w zakresie przygotowania do ewakuacji, możesz skorzystać z darmowego wsparcia Fundacji Avalon, dzwoniąc na Pomarańczowy Telefon Wsparcia Fundacji Avalon: 530 001130. Możesz też do nas napisać na: [email protected]

Numery koordynatorów lokalnych

Nazwa gminyOsoba kontaktowaNumer telefonu
GłuchołazyKoordynator
Ewa Gajewska
502 343 827
660 705 479
KłodzkoMagdalena Ptaszyńska883 401 120
KłodzkoWsparcie p. Magdaleny504 743 468
KłodzkoWsparcie p. Magdaleny504 743 376
Lądek ZdrójDominika501 358 363
Lądek ZdrójAdam668 400 546
Stronie ŚląskieArtur604 945 202
Stronie ŚląskieSzkoła691 394 710
RadochówSołtys Agnieszka Rygielska798 985 577
BardoJakub Ptasiński602 580 568
OtmuchówArtur Banasiak606 260 878
NysaMagdalena Merkel695 047 007
KorfantówEwelina Siwek604 409 413
PaczkówAndrzej Kłoczko667 978 645
ŁambinowiceJolanta Mierzyńska608 089 991
PakosławiceJoanna Abram724 270 100
SkoroszyceUrszula Chudobicz 600 752 484
KamiennikAlicja Myśliwiec530 233 937

Inne przydatne telefony:

  • Infolinia NFZ dla powodzian 800 190 590 
  • Państwowa Inspekcja Pracy: (22) 391 83 70
  • Całodobowa Infolinia Powodziowa dla mieszkańców Wrocławia: (71) 777 77 77
  • Bezpłatny numer wsparcia psychologicznego Medicover, dedykowany powodzianom: 22 566 22 38